Emma & Elias -ohjelmaan kuuluva SISUKAS-projekti on ehdolla Talentian Hyvä Käytäntö -kilpailussa. Kilpailussa on mukana neljä käytäntöä, joista yksi valitaan vuoden 2016 hyväksi käytännöksi.
Emma & Elias -ohjelmaan kuuluva SISUKAS-projekti on ehdolla Talentian Hyvä Käytäntö -kilpailussa. Kilpailussa on mukana neljä käytäntöä, joista yksi valitaan vuoden 2016 hyväksi käytännöksi.
Sijoitetut lapset ovat tutkitusti syrjäytymisen riskiryhmä, jolle koulumenestys on tärkein suojaava ja aikuisuuden hyvinvointia ennakoiva tekijä. SISUKAS-työskentelymalli tukee pitkäaikaisesti perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäyntiä jo alakoulusta asti.
Tukimallissa lapsen omasta sosiaalityöntekijästä, psykologista ja erityisopettajasta koostuva konsultoiva tiimi kartoittaa sijoitetun lapsen pedagogiset ja psykologiset vahvuudet ja tuen tarpeet. Lapsen verkosto suunnittelee kartoituksen pohjalta oppimisympäristön ja toteuttaa lapselle yksilölliset tukitoimet, kaksivuotisen seurannan ja arvioi tuen vaikuttavuutta.
Toiminnassa pyritään siihen, että kohderyhmään kuuluvat, 6-12-v. sijoitetut lapset, pystyvät hyödyntämään taitojaan, oppivat luottamaan kykyihinsä ja pitävät koulunkäyntiä mielekkäänä.
Myönteinen koulukierre turvaa jatkossa elämän perusedellytykset, myönteisen käsityksen itsestä oppijana sekä sijoittumisen ammattiopintoihin ja kiinnittymisen työelämään.
Projektin ulokset ovat olleet rohkaisevia. Sijoitettuja lapsia on kannustettu lapsilähtöisesti osallistumaan heitä koskevaan päätöksentekoon palavereissa. Lisäksi on edistetty sijoitetun lapsen ympärillä olevien aikuisten välistä yhteistyötä ja tiedonkulkua sekä mallin viemistä kuntarakenteisiin.
Kokeilussa mukana olleet lapset kertovat saaneensa tukea sekä iloinneet siitä, että aikuiset ovat kiinnostuneita lapsen näkemyksistä ja haluavat auttaa. Opettajat ja sijaisvanhemmat ovat kokeneet varhaisen puuttumisen, järjestelmällisen vastuunjaon ja tiiviin yhteistyön hedelmälliseksi. Sijaisvanhemmat kertovat hyötyneensä kotiin annetusta konsultaatiosta ja heidän lapsituntemuksensa on otettu käyttöön koulussa.
Lisääntynyt ymmärrys sijoitettujen lasten kokemusmaailmasta on tuottanut hyvää koulussa. Myös sosiaalityöntekijät kertovat saaneensa välineitä työhönsä sekä uutta tietoa koulun keskeisestä merkityksestä sijoitetuille. Yhteistyötahot sekä koulutukseen osallistuneet ammattilaiset ovat kertoneet hyötyneensä tiedosta ja materiaaleista mallin soveltamiseksi.
Äänestää voi osoitteessa www.asiantuntijapaivat.fi
Twiittaa